Ayahraushan tulis BLOG

MENGINTAI DETIK TERINDAH

Jangan Lupa Lirik ye bang!

Posted by ayahraushan on 18/06/2009

Naim_AFnyanyi  NYANYI_02

Aku tak laa mengikut sangat program Jangan Lupa Lirik kat astro tu. Cuma skali skala ada gak tertengok.

Tak laa excited sangat sebab aku rasa macam menggalakkan budak-budak menghapal lagu sebanyak mungkin lak.

Tentunya penyuburan unsur-unsur begitu akan melonggokkan lagi timbunan artis2 melayu kita..

Harapnya ada laa  pihak yg mampu mengambil rancangan tu sebagai contoh tapi tukar kepada yg lebeh islamik skit..

Contohnya Jangan Lupa Surah ke…Jadi kita ni yg tak banyak stok hafalan surah tu boleh arr tambah lagi sikit-sikit. hehe

NYANYI_04

NYANYI_03

Apa pon rancangan yg paling best dan wajib diingati oleh kita semua  ialah  ‘Jangan Lupa bayar Bil ‘  tiap bulan…hehe

Posted in My name is Raushan | Leave a Comment »

Rumah Chomel tiang 6 batang.

Posted by ayahraushan on 15/05/2009

Amik gambar kenduri kawen kat kampong ni kadang2 tengok nasib gak.. Biasanya pakage outdoor tu memang tak sentuh laa.

Cuma harap pada hari sanding tu ada la shoot kat tepi2 area rumah tu. Kurang-kurang ada la jugak outdoor selain kat pelamin aje.

Kalu environment cantek, kira rezeki laa. Kalo  memang tak best hehe pening kepala gak nak menggunakan teknologi photatoshop.

Pengalaman masa dapat job kenduri kat Pengkalan Balak dulu mula2 tu teruja banget sbb tau kawasan tu selalu shooting drama.

Tapi malangnya rumah penganten hanya dikelilingi belukar aje..Pantai lak bila gi recce mcm tak brape nak best. Sempit dan ramai orang.

Cuma memang naseb menyebelahi aku kut…Rumah jiran penganten tu kebetulan ada bina satu pondok rumah yg kecik tapi unik kat laman.

Setelah minta ijin dari tuan rumah, akhirnya dapat la jugak penganten beraksi kat rumah chomel giler tu…

Bila masuk photatoshop aku touchup background blakang tu dari belukar jadi langit kebiruan.

Tapi aku bleh lupa hilangkan botol2 bawah rumah tu…hehe siut betul.

Kalo dapat bikin rumah chomel ni kat laman rumah aku best gak. Bilamerajuk dgn bonda Raushan bleh aku tido situ. hehe

Posted in Perakam Detik Terindah | 2 Comments »

Adegan Kucup Kening

Posted by ayahraushan on 10/04/2009

 

Antara pose yg wajib ada masa majlis perkahwinan anak muda zaman sekarang  adalah adegan kucup kening.

Biasanya untuk pose ni pengantin diminta duk mengadap mata bertentang mata..hidung bertemu hidung..

Telinga bertemu telinga…Diam seribu bahasa, kelu lidah hendak berkata…hehe ..kena pakai bahasa isyarat le..

 

Sebenarnya adegan macam ni best sbb dapat menggambarkan keromantisan pasangan itu serta nampak syahdu giler.

Mungkin  kucupan hangat itu boleh diumpamakan seperti cop mohor bahawa janji sehidup semati kita telah terpatri di dahi..

Haa…kakak kakak , sementara anak dah tido tu coba tengok kat cermin ada lagi tak kesan cop mohor tu kat dahi hehe..

Nasib baek laa zaman ayahraushan kawen dulu photographer tak suruh posing macam tu… hehe segan siut.

Bukan apa…Takut gabra punya pasal nanti adegan kucup kening tu, jadi punca segala-galanya pulak.

he he Ye lahh..punca segala-galanya! ngueh…malu aahh…

Posted in Perakam Detik Terindah | 2 Comments »

Retro A Go Go

Posted by ayahraushan on 31/03/2009

Bila cerita pasal zaman 60an, banyak benda yg aku rasa menarik dan uniknya orang2 yg hidup zaman tu.

Yg paling best tentunya fesyen pakaian, fesyen rambut dan jugak rentak muzik A go go…

Sebab tu filem2 P.Ramlee, aku masih mampu tonton sampai ke hari ni kerana kebanyakan filem beliau menggambarkan suasana

kehidupan zaman pop yeh yeh tu..Pemuda sudah semestinya berbaju kotak-kotak,lipat kat lengan , seluar ketat dan jambul di depan.

Pastu melaram dgn skuter yg 2 seaters tu..hehe..Pemudi lak semua mesti ala-ala Saloma..Jalan terkedek-kedek mcm itik.

Coba fikirkan kalo awek2 zaman skarang masih pakai sanggul tinggi sarang tebuan tu..pastu pakai lak helmet..hehe

Tak pon dah buh sanggul tinggi pastu pakai lak tudung..Komfom jadi mcm kepala Alien ..ngueh ngueh!

Oleh kerana minat sangat dengan style zaman pop yehyeh ni, maka aku pon coba la jugak menggambarkan dgn photoshop

camana laa rupa aku anak beranak sekiranya berada di zaman tu…hehe Boleh buat band ni!

Posted in The art of Leydi | Leave a Comment »

Ayah marah Naim sebab….

Posted by ayahraushan on 26/03/2009

Photobucket
Ni gambar yg aku lukis 5 tahun dulu…masa tu Raushan Naim berumur 5 bulan. hehe comel gak bapak yg peluk budak tu ye.
Bila aku tengok gambar ni baru aku perasan…Sebenarnya sampai sekarang aku masih suka peluk Naim mcm tu masa dia dah tidur.

Time malam2 macam tu bila tengok anak tidur…Aku selalu rasa sedih sebab Naim selalu kena marah.. macam2 sebab laa.
Biasanya lepas marah tu bila aku tengok Naim monyok aje..aku pon panggil dan peluk dia. Aku akan cakap macam ni..
” Naim..Ayah marah Naim tu sebab ayah sayang Naim. Kalo ayah tak marah…maksudnya ayah biar aje Naim jadi orang jahat.”

So sekarang ni kalo bergaduh dgn Muaz..biasanya Naim laa yg aku marah dulu. Tu yg dia cepat sedih kalo kena marah.
Sambil teresak-esak tu Naim mesti akan cakap ‘ Ayah..sob..sob..ayah marah Naim sebab ayah sayang Naim kan?”

Pertanyaan tu laa yg selalu meruntun hati aku…Baru aku tau susahnya masa mak ayah jaga kita masa kecik dulu. Kan?
Photobucket
Raushan Naim masa Ihtifal Day sekolah Tadika Little Caliphs tahun 2008..masa umur 4 tahun.

Posted in The art of Leydi | Tagged: , , | 2 Comments »

Busana Pengantin kita

Posted by ayahraushan on 26/03/2009

Kalau kita biasa pergi ke majlis perkahwinan Melayu, kita selalu nampak pengantin pompuan akan bertukar 2 -3 pakaian.
Biasanya untuk pose atas pelamin aje. Buat kenangan laa kut. Pakaian pilihan adalah pakaian traditional dari kaum lain
seperti Cina, India, Jawa , Portugis dan pakaian barat. Pakaian traditional belah-belah Afrika takde plak yg nak cuba hehe..
Bagus orang Melayu ni, nak juga merasa dan try pakai busana pengantin negara lain..
Jadi pada hari persandingan tu laa peluang mereka nak tau camana rupanya  cantik ke tak bila pakai baju traditional bangsa lain.
Kalo pakai kimono time gi keje naik LRT kang ada orang kata buang tabiat pulak ye..Macam rupa ketua ajaran sesat aje.

Cuma harap-harap pengantin kat Jepun atau Korea pun, cuba laa pakai costume songket kita pulak ye tak?
Asyik pengantin kita je yg selalu sangat promote busana tradisional bangsa lain…sampai ke matahari terbit lah..

Photobucket
Costume Siam ni jarang jadi pilihan tapi agak menarik…Tengok laa kuku dia panjang giler.
kalau pengantin tu terlupa..terkorek hidung, mau tembus sampai ke telinga hehe…
Photobucket
Kimono Jepun. Nasib muka pengantin pon dah ada iras-iras Jepun. kena laa….
Photobucket
Photobucket
Pakaian traditional Portugis…
Photobucket
Antara costume yg paling popular menjadi pilihan pengantin ialah pakaian traditional India.
Mungkin jugak masyarakat kita sangat rapat dengan budaya filem Bollywood ni maka pengantin pompuan pon
nak gak tengok rupa dorang ada tak ala-ala Aisyawarya Rai ke..Karina Kapoor ke..paling kurang mcm Lata Mangeshkar.

Tapi pakaian yg aku rasa pelik skit rupa dia adalah pakaian Korea mcm bawah ni..
Tah…Aku rasa mcm kelakar aje benda atas kepala tu..hehe mintak maap kalo ada orang Korea baca ni hehe..
Photobucket
Tapi kalu hati dah suka dengan pakaian tu, lantaklah kelakar ke apa ke…Ni pun pengaruh cerita korea kat tv kut.

Posted in Perakam Detik Terindah | 3 Comments »

Simbawangi harum subur di hati

Posted by ayahraushan on 26/03/2009

Malam Jumaat tu aku terdengar macam bunyi kucing bergaduh di balik kayu2 di ujung laman..tapi bunyi nya lain macam.
Aku simbah dgn air tapi takde lak kucing lari keluar..Yg pasti bunyinya masih sama. Aku pon alih kayu2, pasu2 tu suma..
Bila dah clear aku dapati Simba terbaring sambil mengerang..Aduhhh…Aku angkat simba dan masukkan dalam kotak.
Simba masih mengerang. Aku syak Simba sudah dipatuk ular. Oleh kerana malam sudah larut, aku pikir esok pagi
kalo umur Simba masih panjang, aku nak bawa dia ke klinik haiwan. Tapi…
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Taburina..kakak kepada Simbawangi memberi penghormatan terakhir kepada adiknya..
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Posted in Photography | Tagged: , , | 2 Comments »

Simbawangi Tiada lagi

Posted by ayahraushan on 25/03/2009

Photobucket

Betapa pilu terasa menyucuk perasaan bila terkenangkan kematian kucing aku yg bernama Simbawangi ini..
Simba kucing yg sangat istimewa..Aku ulang..Sangat istimewa. Dan aku sangat sedih kerana keistimewaan itu tiada lagi.
Sudah seminggu berlalu, aku masih bersedih lantas terbawa sungai ke ujung mata..Limpahannya amat menyesakkan dada.

Kematiannya dikala usia mencecah 8 tahun. Hidup bersama aku sejak di awal perkahwinan kami.
Tempoh 3 tahun ketiadaan anak masa tu menyebabkan Simba lah penyeri rumahtangga kami.
Ekornya yg bengkok, suaranya yg nyaring, suka menggigit manja…Aduhhh…aku rindu simbaaaa…
Simbawangi bukan kucing biasa…Ada suatu kelainan pada kucing ini. Serius…
Photobucket
Sekiranya aku terdengar bunyi ” Nge nge nge nge nge ngengenge…” Pasti ada sesuatu yg berlaku di laman rumah.
Yaa..Benar. Simba sedang berinteraksi dan bertengkar dengan burung gembala kerbau yg suka mengusiknya.
Sayang..aku tak pernah sempat merakam peristiwa yg sangat istimewa tu..
Dan burung gembala kerbau itu juga tentu kerinduan teman sepermainannya sudah tidak kelihatan lagi.
Photobucket
Bila Raushan Naim lahir..Simba sudah berumur 3 tahun. Selalu menunggu dan baring di ujung kaki Naim.
Sekiranya baby Naim terjaga dan menangis, Simba akan bising mengiau nyaring memberitahu kami.
Bila Naim sudah pandai berlari dan bermain di laman, Simbalah yg menjadi temannya berlari berkejaran.
Photobucket
Satu lagi yg membezakan Simba dgn kucing lain ialah…
Simba suka mengekori kami yg berjalan-jalan sekitar taman perumahan sambil mengiau-ngiau..
Pernah aku berjalan kaki utk ke Jusco..dan Simba mengekori aku hampir 1 km.
Dan aku terpaksa berpatah balik utk menghantarnya ke pintu pagar sambil berpesan duduk sini..Jangan ikut.
Bila aku balik 2 jam kemudian, Simbawangi masih duduk di pintu pagar itu mengiau nyaring menyambut kepulangan aku.
Photobucket
Orang kata kalo kucing menggonggong haiwan2 kecik bawa masuk rumah itu bermaksud kucing tu bawa hadiah untuk tuannya.
Simbawangi..Hampir seminggu sekali mesti ada aje bawak hadiah utk kami..dalam bentuk mengkarung..

Tapi kini ..
Tiada lagi terdengar perbualan antara dua haiwan..
Tiada lagi kucing istimewa yg mengekori aku berjalan.
Tiada lagi hadiah mengkarung di ruang tamu buat santapan..

Yang ada hanyalah kesedihan dan kesalanku…
Kerana aku tak mampu berbuat apa-apa di detik akhir nafasmu..
Aku terasa sangat bersalah….Aku terasa sangat lemah.
Maafkan aku Simba..Maafkanlah aku.
Biar hari-hari terus berlalu di hujung malam…
Nama mu Simbawangi akan tetap terpahat.
Di lubuk hatiku yg paling dalam.

Posted in Photography | 1 Comment »

Wanita bertudung

Posted by ayahraushan on 25/02/2009

Aku kalo rasa nak melukis, lebeh selesa lukis pompuan..Kenapa pompuan? Err… munkin naluri seorang lelaki laa kut.
Pastu aku suka lukis pompuan pakai tudung…sebab aku malas nak pikir rambut dia pesen camana. Leceh lukis rambut ni.
Kalo pakai tudung,aku bleh tukar-tukar kaler tudung tu..Konsentret kaler kat muka aje laa bagi detail skit.
Aku suka layan bahagian mata dgn bibir…Pompuan tang situ yg membuat lelaki sering cayer menjadi molekul-molekul gas. hehe

Gambar-gambar ni aku tiru dari majalah…Kaler dalam photoshop aje.

PhotobucketPhotobucket
PhotobucketPhotobucket

Posted in The art of Leydi | 6 Comments »

2 sahabat bernama Raushan..

Posted by ayahraushan on 24/02/2009

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Posted in My name is Raushan | Leave a Comment »