Ayahraushan tulis BLOG

MENGINTAI DETIK TERINDAH

Archive for the ‘1’ Category

Posted by ayahraushan on 19/10/2012

Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila tiba detik kembalilah kita kepadaNya
Kita datang ini kosong tangan kosong dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala

Pada tetamu yang datang dan kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepada tuhan kepada insan
Pada tetamu yang datang dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka kepada Tuhan kepada insan

Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat puja pangkat
Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat ke biru laut ke kuning darat
Harus kita lekas segera sedar pada tugas

Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawalah bakti padat berkat

[ A. Samad Said ]

————————————————————————————————————————-

**Orang tua ini cukup hebat..karektornya yg diselubungi rambut putih menterjemahkan kesucian kata2 puitis yg lahir dari hatinya yg suci juga..Kerana itu beliau diangkat sbg Sasterawan negara.

Tatkala atuk-atuk lain membiarkan janggut putih di tarik oleh cucu yg comel, Pak Samad menjadikan rambut dan janggut putihnya sebagai perisai putih menentang kezaliman…Orang tua ini bukan tidak sayang cucu..tapi beliau lebih sayang masa depan cucunya itu…dan anak cucu kita juga.

Tatkala orang tua ini bertongkat disiram air busuk  berjuang demi anak cucu kita di masa depan, kita pula sedang asyik melayan fesbuk sambil ghairah menonton drama Neelofa yg mantap tapi penuh kepalsuan.

Posted in 1 | Tagged: , , , | 2 Comments »

Cencorot ke tikus….

Posted by ayahraushan on 11/10/2012

 

Ada beberapa jenis haiwan yg aku seram..takut..saspen kalau depa dapat masuk rumah seperti ular, kala jengking dan lipan…Setakat ayam atau kucing tu aku tak heran sangat.

Tapi yg  bernama cik Siti inilah antara yg paling aku tak suka kalau dia berjaya melepaskan diri ke dalam rumah..
( Kalau cik siti Nurhaliza tu mungkin aku tak de laa marah sangat…)

Tapi rasanya sejak aku mengetatkan sistem kluar masuk di pintu blakang tu nampaknya dah 3-4 tahun jugak tak pernah nampak cik siti nih lepas…

Dulu laa.. pernah skali aku kejar tikus yg masuk ke rumah..dia terperangkap kat satu sudut.

Nak pukul rasa kasihan pulak…( sbb mulut dia mcm cakap please..please..) Aku pun amik Ridset…dan spray spray spray spray sampai habis satu can tu…….    Skali tengok tikus tu releks aje tutup hidung…memang jenis makan toksid tikus nih… dan baru aku kenal yg slalu masuk rumah tu namanya Cencurut…badannya sangat fleksibel..Stakat lubang kecik tu takde hal lah dia nak menyelit. Silap2 lubang hidung kita pun dia boleh masuk.

Nyampahnya kucing aku pun tak berselera nak tangkap…mungkin rasanya agak pahit kut…aku agak aje laa sbb aku pernah tanya kucing aku tu apasal tak nak kejar Cencurut tu? Dia jawab sambil geleng kepala ” meiiyyauuww..”. dari pemahaman aku kucing tu nak cakap payauu..Rasanya payau..

Guna perangkap sangkar tu pun slalu jugak dapat…tapi masalahnya bila da dapat aku tak sampai hati lak nak bunuh…maklum laa dalam jiwa aku ni penuh dgn sifat peri kebinatangan..Biasanya aku buang dgn sangkar2nya skali..Tak tau laa yg 3 tahun dulu tu dah berjaya bukak ke tidak sangkar tu..

Dan yg paling last aku guna perangkap maut macam gambar di atas…Kalau silap pasang, tangan kita yg kena ngap..

Bila dapat sekor..sebelum aku lontar jauh2, aku pun belek dulu laa tikus tu..Memang aku sangat terkezut melihat muncung Cencurut ini sgt  tirus dan gigi taringnya agak panjang..Patut laa dia korek bawah pintu aku selamba aje macam makan maruku..krrupp…krapp..krrup..krraapp…

Kelihatan kiut jugak tapi  tak laa comel macam hamster….
Tapi bau taik dia memang 1st class…Sebab tu orang tak bela Cencurut kut.

Posted in 1 | 4 Comments »

Hujan Kian Lebat

Posted by ayahraushan on 31/01/2011

Tiba-tiba 2-3 hari ni terasa hujan turun sangat panjang..

Esok lusa Raya Cina….Pasti hiway jem pasal ramai balik berduyun . Baguslah macam tu….

Daripada tak balik tapi lepak panggung…Makan popcorn nonton filem ‘Ngangkung’..

Baek  rasa derita tolong mak ayah yg dilanda musibah banjir kat kampung.

Tah kenapa ..

bila hujan turun lebat macam ni…slalu sinonim dgn ayat yg sangat klassik nih.

“…Hujan kian lebat..Nafas kian kenchang.”

Mungkin maksudnya bila hujan lebat macam tu, hati berdebar takut rumah hanyut dek banjir.

Tu yg aku paham laa.. Orang lain mungkin kefahaman dia terkeluar dari kepompong banjir..hehe

 

Posted in 1 | 2 Comments »