Ayahraushan tulis BLOG

MENGINTAI DETIK TERINDAH

Cencorot ke tikus….

Posted by ayahraushan on 11/10/2012

 

Ada beberapa jenis haiwan yg aku seram..takut..saspen kalau depa dapat masuk rumah seperti ular, kala jengking dan lipan…Setakat ayam atau kucing tu aku tak heran sangat.

Tapi yg  bernama cik Siti inilah antara yg paling aku tak suka kalau dia berjaya melepaskan diri ke dalam rumah..
( Kalau cik siti Nurhaliza tu mungkin aku tak de laa marah sangat…)

Tapi rasanya sejak aku mengetatkan sistem kluar masuk di pintu blakang tu nampaknya dah 3-4 tahun jugak tak pernah nampak cik siti nih lepas…

Dulu laa.. pernah skali aku kejar tikus yg masuk ke rumah..dia terperangkap kat satu sudut.

Nak pukul rasa kasihan pulak…( sbb mulut dia mcm cakap please..please..) Aku pun amik Ridset…dan spray spray spray spray sampai habis satu can tu…….    Skali tengok tikus tu releks aje tutup hidung…memang jenis makan toksid tikus nih… dan baru aku kenal yg slalu masuk rumah tu namanya Cencurut…badannya sangat fleksibel..Stakat lubang kecik tu takde hal lah dia nak menyelit. Silap2 lubang hidung kita pun dia boleh masuk.

Nyampahnya kucing aku pun tak berselera nak tangkap…mungkin rasanya agak pahit kut…aku agak aje laa sbb aku pernah tanya kucing aku tu apasal tak nak kejar Cencurut tu? Dia jawab sambil geleng kepala ” meiiyyauuww..”. dari pemahaman aku kucing tu nak cakap payauu..Rasanya payau..

Guna perangkap sangkar tu pun slalu jugak dapat…tapi masalahnya bila da dapat aku tak sampai hati lak nak bunuh…maklum laa dalam jiwa aku ni penuh dgn sifat peri kebinatangan..Biasanya aku buang dgn sangkar2nya skali..Tak tau laa yg 3 tahun dulu tu dah berjaya bukak ke tidak sangkar tu..

Dan yg paling last aku guna perangkap maut macam gambar di atas…Kalau silap pasang, tangan kita yg kena ngap..

Bila dapat sekor..sebelum aku lontar jauh2, aku pun belek dulu laa tikus tu..Memang aku sangat terkezut melihat muncung Cencurut ini sgt  tirus dan gigi taringnya agak panjang..Patut laa dia korek bawah pintu aku selamba aje macam makan maruku..krrupp…krapp..krrup..krraapp…

Kelihatan kiut jugak tapi  tak laa comel macam hamster….
Tapi bau taik dia memang 1st class…Sebab tu orang tak bela Cencurut kut.

Advertisements

4 Responses to “Cencorot ke tikus….”

  1. Razlan Podolski said

    kalau tikus mondok lagi la ngeri…peh!!!

  2. ayahraushan said

    Best tu kalau bela…tikus mondok besar kucing, boleh belai2 sambil tengok tv..

  3. Dasuki Dalya said

    hahaaa teringat tikus dalam citer catdog 😛

  4. ayahraushan said

    Ingatkan Dalya nk cakap prnah jumpa tikus dlm hotdog…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: