Ayahraushan tulis BLOG

MENGINTAI DETIK TERINDAH

Teratak Gantung

Posted by ayahraushan on 18/02/2011


Asalnya sarang itu peninggalan burung musim lalu.
Dulu aku pernah mengintai sarang itu dgn anak2 kecilnya di dalam.
Bila aku goyang sikit, maka ternganga-nganga laa mulut anak burung tu
minta disuap ulat atau cacing..Sangat comel. Mata pon belom bukak lagi.
Tapi itu cerita dulu…

Aku tak sempat saksikan anak2 burung itu belajar terbang.
Tau-tau sarang itu sudah hening ditinggalkan.
Mungkin tuan asal sarang itu sudah berhijrah ke hutan lain.
Dan sarang yg tergantung di pokok bunga kertas aku tu pun terbiar lusuh.
Semakin hari semakin nipis..
Warna cat pada dinding rumputan keringnya juga sudah luntur reput..
Sama seperti rumah kosong yg berhantu ditinggalkan lebih 40 hari.

Sepetang saat aku sedang asyik berangan sambil makan cekodok
cicah sos cili cap Kimball di bawah pokok pelam….
Terdengar riuh kicau burung…bergayut pada sarang yg lusuh itu.
Oh…Ada burung sedang cuba membaik-pulihnya dgn rumput-rumput baru.
Ini sangat menarik. Macam tengok Astro channel National Geographic.

Yg aku tak pasti adakah burung itu adalah tuan asal yg kembali ke sarangnya.
Atau itu burung lain yg sedang berkelana lantas terjumpa teratak untuk berteduh.

Mereka jenis yg sama dgn paruh yg halus panjang.
dan memakai warna jersi yg sama..
Kawan aku cakap itu burung Merbah Kuning…oh…ye ke?
Terasa sungguh jahil tentang burung..
Selama nih yg aku yakin jawab Cuma burung Kakak tua aje..
Lihat…sungguh tekun burung itu menyulam rumputan kasar.
Bakal menjadi apartment gantung tempat anak2nya membesar.

Kali ini mungkin aku lebih bersedia…
Pasti seminggu lagi akan ada telur-telur di dalamnya.
Dan aku dapat mengusik anak-anak burung itu yg asik ternganga.
Tah-tah aku sendiri yg akan menyuap ulat ke mulutnya.

Advertisements

3 Responses to “Teratak Gantung”

  1. Das2 said

    Nice work!!! Rasa syahdu baca tulisan yg kat gambar tu…

  2. azah said

    Salam
    takziah atas kembali nya arwah emak…
    kerap terjumpa nama ayah raushan ni di blog SAK..rupa nya sepupu sendiri..
    blog yg sangat indah..

  3. azah said

    Salam ramlee
    Azah ni nama alam maya, kat kg org panggil ijah
    ingat lagi ke kat kak ijah anak angah Inggik la ni…

    tu sebab kak ijah rapat dgn arwah diantara adik beradik lain.
    maaf sgt aritu xdpt hadir …

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: