Ayahraushan tulis BLOG

MENGINTAI DETIK TERINDAH

Busana Pengantin kita

Posted by ayahraushan on 26/03/2009

Kalau kita biasa pergi ke majlis perkahwinan Melayu, kita selalu nampak pengantin pompuan akan bertukar 2 -3 pakaian.
Biasanya untuk pose atas pelamin aje. Buat kenangan laa kut. Pakaian pilihan adalah pakaian traditional dari kaum lain
seperti Cina, India, Jawa , Portugis dan pakaian barat. Pakaian traditional belah-belah Afrika takde plak yg nak cuba hehe..
Bagus orang Melayu ni, nak juga merasa dan try pakai busana pengantin negara lain..
Jadi pada hari persandingan tu laa peluang mereka nak tau camana rupanya  cantik ke tak bila pakai baju traditional bangsa lain.
Kalo pakai kimono time gi keje naik LRT kang ada orang kata buang tabiat pulak ye..Macam rupa ketua ajaran sesat aje.

Cuma harap-harap pengantin kat Jepun atau Korea pun, cuba laa pakai costume songket kita pulak ye tak?
Asyik pengantin kita je yg selalu sangat promote busana tradisional bangsa lain…sampai ke matahari terbit lah..

Photobucket
Costume Siam ni jarang jadi pilihan tapi agak menarik…Tengok laa kuku dia panjang giler.
kalau pengantin tu terlupa..terkorek hidung, mau tembus sampai ke telinga hehe…
Photobucket
Kimono Jepun. Nasib muka pengantin pon dah ada iras-iras Jepun. kena laa….
Photobucket
Photobucket
Pakaian traditional Portugis…
Photobucket
Antara costume yg paling popular menjadi pilihan pengantin ialah pakaian traditional India.
Mungkin jugak masyarakat kita sangat rapat dengan budaya filem Bollywood ni maka pengantin pompuan pon
nak gak tengok rupa dorang ada tak ala-ala Aisyawarya Rai ke..Karina Kapoor ke..paling kurang mcm Lata Mangeshkar.

Tapi pakaian yg aku rasa pelik skit rupa dia adalah pakaian Korea mcm bawah ni..
Tah…Aku rasa mcm kelakar aje benda atas kepala tu..hehe mintak maap kalo ada orang Korea baca ni hehe..
Photobucket
Tapi kalu hati dah suka dengan pakaian tu, lantaklah kelakar ke apa ke…Ni pun pengaruh cerita korea kat tv kut.

Advertisements

3 Responses to “Busana Pengantin kita”

  1. masturina said

    mmmm….

  2. Dasuki Dalya said

    🙂

  3. Olivia putri hermawan said

    Hmm keren

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: